At omlægge en forsømt have

Floks og ærenpris - juli 2016

Omlægning af en forsømt villahave

Min første blog


Det er mit første blogindlæg, det er skrevet her i vinter om den fantastiske første sæson i min nye have. Det er lidt langt fordi jeg har skrevet om de overvejelser, jeg har gjort mig undervejs, så haven kommer til at passe til vores behov, jordbunden, verdenshjørnerne og ikke mindst til hvad, jeg godt kan lide.
Jeg har desværre ikke fået taget så mange billeder af blomsterne. Det vil jeg rette op på i 2017.
Der har været en masse af både hårdt og sjovt under vej, og jeg er så glad for det foreløbige resultat, at jeg gerne vil dele det med andre have entusiaster.




Rammerne om den nye have

Min mand og jeg flyttede til et mindre hus sidste vinter. Børnene er flyttet hjemmefra, og vi skulle starte et nyt kapitel i et mindre hus og med et større haveprojekt, end vi lige havde forestillet os.

Haven ved det nye hus var forsømt, så jeg så ikke nogen anden udvej end at begynde med kædesaven og den store planlægning. Det var faktisk også spændende med en have, der bare var et stykke blankt papir.

Jeg har haft have før og derfor både nogen erfaring og en del ideer om hvad jeg kan lide, og hvad der ikke hører hjemme i min have.


Grunden er 650 m2, så freregnet hus, terrasse, carport og det nord-vendte 'rodehjørne' er der ca. 400 m2 at lege med. Den forsømte have bestod af træer, buske, kedelig flisebelægning, mosplæne og masser af skalderkål. Alt sammen ting, jeg ikke synes hører hjemme i en forholdsvis lille have.

To store rhodrodendron og bræn-destakken er det eneste over-levende fra den gamle have. Stakken skal væk næste forår, men indtil da har den bl.a. tjent som trommesæt for min venindes børn. 


Huset er en bungalow i røde sten fra 30'erne, grunden er plan og jorden er leret. Faktisk egner jorden sig bedre til at lave juledekorationer i end som havejord.

Ideerne bag

Jeg havde en ide om, at haven skulle være engelsk inspireret, ikke at jeg havde be-søgt en engelsk have, men bøger og nettet gav god inspiration. Hvis du sidder med 'Den engelske have' faldt jeg pladask for stien på side 66. Sådan én måtte indgå i min nye have, gerne langs med huset, så den kunne give et langt kig fra drivhuset til sur-bundsbedet.

Sådan blev resultatet! Stien er lagt af 'Bruun -
den grønne gartner'






































Jeg er notorisk plante-samler. Da jeg startede min første have for godt 20 år siden, læste jeg et par havebøger, og alle frarådede at samle en masse forskellige planter på et mindre areal. Det råd brugte jeg ikke, og blev jeg så klogere? Tja, jeg plantede aldrig mere en 3 af samme art eller sort, netop for at få plads til så meget som muligt. Måske blev min første have aldrig klassisk smuk; men jeg nyder allermest min have med røven i vejret, enten ved at luge eller ved at nyde den enkelte plante: duft, form, farve eller tanken om at sætte tænderne i den på et senere tidspunkt.

Men tilbage til min nye have: der skal være mere 'orden', nogle gange flere af samme art / sort og det hele organiseret, så man kan nyde både helheden og den enkelte plante. 


Der skulle være en lille køkkenhave, masser af stauder, et par små frugttræer, lave buksbom hække, et surbundsbed, flere siddepladser med mulighed for at vælge sol eller skygge, vand til fuglene, et drivhus, og først og sidst blomster fra februar til november og helst i alle farver.

Uden hjemmeboende børn og med en mand der ikke er havemenneske, var der mange muligheder. Faktisk for mange muligheder. Jeg lavede mange udkast med papir og farveblyanter, men den sad ikke lige i skabet. Især de store linjer var svære at få på plads: skulle det være firkantet, som passer bedst til huset eller rundt, som jeg bedst selv kan lide? Kan det kombineres uden at blive rodet?

Kugleklippede buksbom og det runde vindue
Jeg foregriber lige tingene gang for at vise, hvad jeg mener med de runde og de firkantede elementer. Det runde er fx. det runde vindue, der er meget karakteristisk for bungalows, det er understeget med to kugleklippede buksboms:

I min subjektive opfattelse eller brug af engelsk havestil spiller det symmetriske en stor rolle, og det symmetriske lader sig bedst gøre i en lille firkantet have ved hjælp af netop firkantede former. Måske er det en tosset idé at ville have former og elemeter fra engelske herregårdshaver proppet ned i en villa-have i Emdrup. På den anden side er have for mig et kultur-element, byhaven hænger ikke sammen med den omgivende natur på samme måde som en landbohave. Signatur-elementet i det engelske og symmetriske er det 25 m2 bed midt i græsplænen i baghaven:

Det symmetriske bed er i foråret 2017 suppleret med to rektangulære bede op mod hækken

Haveplan

Løsningen blev en havearkitekt, Birgitte Busch, som kom på besøg to timer en søndag i februar. Vi kiggede på haven og mine udkast og vupti, så var der en plan med symmetri, taks og buksbom og masser af plads til et stort blomsterflor. Bedenes størrelse, placering i forhold til verdenshjørner og en råskitse af belægningerne havde vi også fået på plads. Hun havde fået den gode idé til hvordan indgangspartiet kunne flyttes, de runde og firkantede elementer kombineret og der kunne blive plads til alle mine ønsker. Nedenfor ses den færdig skitse, som vi kom frem til i fællesskab. Det er helt sikkert den bedste investering jeg foretog i forbindelse med vores nye have. Jeg elsker det praktiske havearbejde og er god til det med planter; men æstetikken i de store linjer er ikke min force.
planen for baghaven, firkanten til højre er terrassen med siddetrin
og det er den kommende forhave og de smalle striber ind mod naboerne

Baghaven:

Vinterens optur var de gode aftner med ild i brændeovnen, bogen 'Hvilken plante hvor' og farveblyanterne. Jeg besluttede at give hvert bed en farveskala, og tænkte at det måtte være den forsigtige afvejning af farverigdom og en vis grad af orden. Det sydøst-vendte bed er gult, orange og hvidt med lidt mørkt ind imellem. Det centrale og meget engelske bed er forbeholdt lyserøde, pinke og røde farver. Her er sol næsten hele dagen. Bedet langs tjørnehækken er til de blå og lilla nuancer. Logikken er, at denne fordeling gav flest mulige planter at vælge imellem. Og så fik jeg min yndlingsfarve, rød, i midten.

Abeblomst, skøn lille staude, der blomstrer
rigtig længe 


Stauderne er plantet så tæt, at der ikke bliver lugearbejde af betydning efter et par sæsoner, og jeg har ikke brugt bunddække. Jeg vil gerne have den tætte tueformede vækst, som jeg forbinder med Cottage-haven, som også gør det svært for ukrudt at slå rødder, fordi der ikke er plads til dem. To fluer med et smæk. I cottage-haven er der en blanding af noget spiseligt og blomster, så der er rabarber og brombær i staudebedet, tytte- og tranebær i surbundsbedet og et pæretræ ved rosenbuen. Og der helt sikkert mere til med tiden.








Om valget af planter er der ikke så meget at sige. Jeg startede med at skrive alle de blomster ned, jeg godt kan lide, og tegnede dem ind i en bed-plan efter størrelse, farve og blomstringstidspunkt. Roser, liljer og klematis hører til mine favoritter, men som sagt, er jeg ikke kræsen, bare blomsterne er pæne, sjove eller overraskende. Så der kom også en del på plantelisten, jeg ikke havde erfaring med. Her et et par billeder af nogle af de arter, jeg prøvede kræfter med for første gang.
Tigerblomst - den blomstrer desværre kortvarigt; men sætter til
gengæld masser af blomster
Crocosmia


Det jeg ikke fik plads til, var små og mere ydmyge stauder, der ikke kan klare sig i konkurrencen med mere aggressive arter, f.eks. ensian, violer og primula. I min gamle have havde jeg disse, mindre kampdygtige stauder i terrasser på en skråning, de ydmyge sammen og de mere aggressive sammen, så de kunne holde hinanden i skak. Det fungerede fint, men i første omgang fandt jeg ikke plads til disse arter og heller ikke enårige sommerblomster for den sags skyld. 




Belægning:

Næste skridt var en detaljeret plan over belægningen. Jeg endte med en kombination af herregårdssten og chaussesten. Ren natursten blev for dyrt, og ren cementsten for kedeligt. Forhaven skal fungere som indgangsparti og der skal være en aftenterrasse, da der er sol om eftermiddagen og aftenen, og hvad er en have uden et grill-sted? Det siger min mand i hvert fald, og der skal også være plads til ham.


I baghaven skulle der være så få sten som muligt, og derfor er der kun en enkel rund terrasse i det bagerste hjørne, her er sol hele eftermiddagen. Terrassen er lavet af chaussesten med en gammel møllesten i midten.


De høje, hvide terrazzo krukker er en gave, hvor har plantet Sundaville i en rød og en lyserød variant. De indrammer solterrassen på den helt rigtige måde.

Forhaven - Potage

Forehavens indretning er inspireret af den engelsk/ franske potager, som er en æstetisk køkkenhavearkitektur. Det skal være kønt, murer på grunden må gerne bruges, og grøntsager, blomster og frugttræer må gerne blandes. Og så er en form for symmetri vigtig.



Samtidig gav denne inspirationskilde også nogle symmetriske former med mulighed for at espaliere hindbær, dyrke græskar, bønner, ærter og andet, der kræver støtte i højden. Espalierne er lavet af 10*10 cm stolper sat i tørbeton. Stolperne har fået sort træbeskyttelse og er forbundet med kraftig ståltråd.


Grøntsager og krydderurter dyrkes i højbede med sneglehegn (de små metalkanten på højbedene).


Jeg købte også nogle mindre højbede på 1*1 meter og savede dem op diagonalt, så de kunne bruges til krydderurter op ad trappen. Jeg synes det passer godt i stilen, og så er krydderurterne lige ved hånden.

 Jeg dyrker salvie, timian, mynte og purløg i disse to højbede. Tror de skal bytte plads til foråret, så salvie og mynte kommer sammen og kan holde hinanden i skak.
Og så kan timian og purløg bedre give hinanden plads i den anden kasse.


 Espaliet kan også bruges til lysdekoration
 i de mørke vintermåneder 
Det blev til 3 æbler på dette lille
søjleæbletræ den første sæson


Så blev det forår:

Vi hyrede en anlægsgartner til 'det grå' anlægsarbejde: en rund solter-rasse i chaussesten med en gammelmøllesten i midten, nye fliser i forhaven, herregårdssten i rødmix i mønster med chaussesten og endelig den engelsk inspirerede havegang. Vi måtte også opgive selv at anlægge ny græsplæne. Da vi have kørt over den med en lejet fræser 6 gange og jorden stadig var stenhård og kompakt, gav vi op. Så vi fik de professionelle til at lægge rullegræs.

Terrasse

Tømmeren gik også igang med at fjerne den gamle, rådne terrasse. Og bygge en ny op i igen med brede siddetrin, designet så det både er et dejligt opholdsrum og det binder hus og have sammen.

den gamle terrasse

og her er så den nye terrasse, jeg behøver vist ikke sige, at det har givet haven et gevaldigt løft

Imens gik jeg igang med at anlægge bede, som blev gravet med spade og jorden renset med håndkraft. Det resulterede i tre trailerfulde skvalderkålrødder. Efter at forbedret jorden med 5 m3 champignon kompost, skulle bedene kantes. Jeg havde tænkt på chaussesten, fordi det gør det let at slå græs. Man kører bare med det ene hjul på stenen og får en pæn plæne uden at skulle kantklippe, og så er græs og stauder adskilt. Smart, da jeg gerne vil et stort blomsterflor uden at det bliver for vildt eller rodet. Gartneren rådede mig til at lægge de større brosten i stedet. De kan lægges i lidt sand og behøver ikke støbning i cement som deres lillebror. 3,5 ton brosten og ømme hænder var omkostningen, men til gengæld er bedene kantet, så det holder i mange år.

Nu kan det lyde som om jeg er vild med anlægsarbejdet, det er jeg på en måde også, da det skaber rammerne for den beplantning, vi skal nyde i mange år fremover. Jeg går meget op i hvordan jeg får den enkelte plante til at trives bedst muligt, skal jorden være leret, muld eller sand - tung eller let, skal den have det fugtigt eller tørt og hvad med lysforholdene. Derfor bliver anlægsarbejdet så vigtigt.

Så var jeg endelig klar til at plante. En skøn martsdag gik turen til Aldershvile Planteskole i Bagsværd. Det er altid skønt at plante, men at starte i en ny have med perfekt jord, var en havedag af de bedste.
4 måneder senere så det sådan ud
Formen er lidt tydeligere på dette vinterbillede. Meget engelsk og efter nogles mening lidt kirkegårdsagtigt.

I løbet af april blev højbedene i forhaven plantet til med små forspirrede planter fra vindueskarmen og en del købte krydderurter. Salat i flere farver, blomsterkarse, bladbeder og rødbeder blev første sæsons afgrøder. Der var også plads til jordbær, flere sorter af hindbær og hokeido græskar. I bedet foran drivhuset er der både spiselige planter som solbær, laurbær og artiskok og lidt kugletidsler og storkenæb til pynt.

Plads til trailer, redskaber og alt det praktiske

Nyindretning af haven er ikke kun blomsterbede. Der skal også være plads til alt det praktiske, så som trailer, haveredskaber og et stort batteri af affaldsspande. Ved at flytte bagvæggen i carporten blev der plads til både bil, trailer, 6 affaldsspande og cykler. På bagsiden af samme væg hænger redskaberne, og det er i tørvejr, fordi taget er forlænget med ca. 1 meter. Resultatet er tørre og ikke-rustne redskaber, som samtidig er lette at komme til.

Denne fine stokrose har overlevet ejer-skiftet



















Vand

Der var ikke tænkt ret meget vand med i den oprindelige plan. Det vigtigste var regnvandsopsamling i en vintønde så drivhuset kan vandes uden at tappe rent drikkevand. Tønden står i tørvejr i carporten, så den forhåbentlig holder i mange år.


Men vand til fuglene mangler. Jeg har fundet en stor gammel gryde (60 liter) som den tidligere ejer havde efterladt, malet den og plantet med minidunhammer og en enkelt nøkkerose.

Så er der åbent vand til fuglene i forhaven. 




Rosenbuen og rionet

eg 
Rosenbue fra JHStåldesign






Rosenbuen er jo også et vigtigt element i den engelske og så kan de være fantastisk smukke. Det var dog først i sensommeren, at jeg nåede dertil. Igen en række valg, først selve buen: den skulle være indgangsport til baghaven i den modsatte side af 'rudestien'. Den afskærmer den praktiske nordside fra selve haven. Samtidig skal den fungere som en skøn indgang til baghaven. Jeg har kun dette mørke vinter-billede af rosenbuen. Jeg valgte en smeddet bue 1 1,5 meters bredde. Så kan man stadig komme igennem med en trillebør, selv hvis roserne trives rigtig godt. Jeg havde kigget på rosenbuer i byggemarkedet, men fandt den for spinkel. Fordelen ved den smedede bue er også, at jeg kunne få rio-net i samme 10 * 10 cm som afslutning af staudebedet. Stolperne, som holder rio-nettet er sortmalede og magen til espalierne i forhaven. Igen har jeg valgt diskrete materialer til de hårde elementer, så planterne kan dominere det visuelle indtryk.


Næste udfordring var valget af roser. De skulle være skyggetolerante, da der kun er morgensol ved dette hushjørne. Jeg har plantet en kraftig og gammeldags rose (Hellenae Lykkefund - hvid) i midten. Ulempen er at den ikke remonterer, så den er suppleret med to lidt mindre remonterende roser, hhv. Gerbe Rose wichuraiana (lyserød) og Rosa Ghislaine de Feligonde (okkergul) Farverne er lyse og diskrete, da det var de mest skyggetolerante, jeg kunne finde.

Jeg glæder mig til, at rosenbuen vokser til. Tålmodighed kan være en udfordring i den nyanlagte have....

Drivhus  


Vi havde et lille vægdrivhus i den gamle have. Det var ikke rigtig en mulighed i den nye have. Der er ganske vist en god sydvest-vendt mur, men lige hvor vi skal gå. Så det blev i stedet et mindre fritstående drivhus. Enkelt, sort og uden pynt, og desværre også uden en lav rød mur i bunden hele vejen rundt, som jeg gerne ville have haft. 

Drivhuset blev købt og samlet midt i maj, kapillærkasser og krukker tilplantet, og det har været en vældig god første sæson med masser af agurker, pebre, tomater og chilier. Næste år skal det måske være lidt mere ambitiøst med meloner og auberginer eller hvad, jeg nu finder på i løbet af vinteren. Et er sikkert, det skal dyrkes fra frø, som jeg synes er så meget sjovere end at købe planterne.

Der er også blevet to sidde-pladser i drivhuset, både skønt i yder-sæsonerne og på en regnvejrsdag kan det give minder om ungdommens teltture i regnvejr, dog med den forskel at vi sidder bedre nu og rødvinen er af en bedre kvalitet.

De smalle bede langs huset og det at løbe tør for ideer



Efter at have plantet i baghaven og fået styr på forhave og drivhus, manglede jeg kun et smalt og skyggefuldt bed ind mod naboen mod syd. Grundene er skilt med en tjørnehæk, der var blevet ca. 5 m høj og et massivt bunddække af skvalderkål. Hækken blev savet ned med motorsav til ca. 1,5 meter i det tidlige forår, den har skudt fint, men nåede ikke at blomstre dette forår. Forhåbentlig næste år...

Tilbage var et ca. 15 meter langt og 1 meter bredt bed med et par buske, masser af skvalderkål og en enkelt påskeklokke. Der er kun få timers sol midt på dagen om sommeren.

Det var oplagt at etablere et skovbed mellem buskene med bregner, lilje- og storkonvaller og lidt ramsløg. Som bunddække hentede jeg nogle skovjordbær i Småland, hvor vi har ødegård, og følger med i om de kan stå distancen mod skvalderkålene. Den foreløbige konklusion er at med lidt hjælp (= lugning) så kan skovjordbærerne tage magten fra skvalderkål:

Skovjordbærerne blomstrer livligt, og løvet bliver meget større end i de svenske
skove. Gad vide om det også gælder bærrene?


Jeg har plantet denne lille skønhed i skovbedet - kun en ud af tre planter kom året efter etableringen af bedet. Men hvilken skønhed, og lidt sjovt, at der gemmer sig noget så smukt blandt alt det grønne:

Treblad


Denne lille busk overlevede have-renoveringen, og det er jeg glad for. Kan dog ikke huske hvad den hedder:

 Så langt så godt, men så løb jeg tør for ideer, hvad skulle der plantes i det sidste stykke langs terrassen? Jeg havde plantet alt, hvad der stod på min ønskeliste og på den anden side skulle der være smukke planter langs stien.

Skilla i starten af april


Valget faldt på lupiner med Skilla som forårsplante, og der kommer nok Dalia mellem lupinerne næste år. Dog med det lille men, at der kommer en del snegle inde fra naboen, og jeg har ikke knækket koden med hvilke sorter, sneglene ikke er vilde med og hvilke, der bliver spist i samme tempo, som de skyder frem.



Der skal også lige et billede af lupinerne med. De står åbenbart det helt rigtige sted:

I starten af juni er der fuld knald på lupinerne


Tak for at du har læst med så længe.  De næste indlæg, der er på vej er:

  • de to symmetriske bede med spejlbassiner i baghaven 
  • at lave plantekasser af ipé-rester 
  • dyr og fugle i haven 
  • at plante figentræ 
  • spiselige skyggeplanter 
  • ampler med fuchsia 
  • flere billeder 


og jeg håber på både kommentarer og nye ideer









Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Klar til bier

Stativ til klematis