Klar til bier

Byg et trugstade

Vi skal have bier

Min mand og jeg har besluttet os for at holde bier. Jeg vil gerne have bedre bestøvning og flere insekter i haven, og han vil gerne have den hjemmedyrkede honning. Det er lidt svært at blive klog på, om honningbier fortrænger de vilde bier og andre insekter; eller om bierne er en fordel for den omgivende natur. Nu prøver vi.

Vi var enige om, at et kursus hos Københavns Amts biavlerforening måtte være starten, og dernæst skal det nødvendige udstyr købes / samles. Kurset kan varmt anbefales, vi føler os godt klædt på.

Stabelstader er blevet populære, de skulle være lettere at bruge end de traditionelle trugstader. De er bare så grimme, så vi startede jagten på et trugstade. Det lykkedes ikke. Så downloadede jeg en tegning fra Danmarks biavlerforenings hjemmeside og gik i værkstedet. Det var en smule kompliceret, der er mange hensyn, der skal tages biernes liv på de forskellige årstider - ventilation, isolering, bekæmpelse af skadedyr etc.

Jeg har brugt grantræ til konstruktionen, isoleret med flamingo, indvendigt er den lavet af krydsfiner og yderbeklædningen er klink af lærketræ med tagpap og alu-lister på taget.

Det første og vigtigste spørgsmål nye biavlere må have afklaret er hvilke rammemål, man bruger i biavlerforeningen, hvor man bor. Ellers bliver det svært at købe / bytte noget som helst. I København er det 12 * 10, så stadet er lavet til disse rammemål:


Næste udfordring er at finde en god placering. Der skal komme sol på flyvebrættet, så bierne bliver varme og vil flyve ud. Omvendt skal de i byen helst placeres op ad en barriere, så de tvinges til at flyve opad og sprede sig. Vi valgte en løsning med espalier foran. Det ser fint ud med sol; men om planterne dækker tilstrækkeligt må tiden vise.


Jeg har malet det med farven 'marehalm' en farve, der passer godt i haven.

Stadet står bag i haven; men da vores have ikke er så stor, er det svært at finde et uberørt hjørne, så det er blevet i staudebedet.

Honningbier plages af en mide - Varroamiden. Det er derfor smart at have en skuffe under bierne, så man kan følge med i, hvor stort angrebet er. Til dette formål lavede jeg en skuffe, som ses på billedet til højre. Om vinteren lægges flamingo i kassen, så der ikke kommer kold luft op til bifamilien.

Nu venter vi bare på, at få fat i en god og fredelig bifamilie.

Kommentarer

  1. Hej, jeg har et tomt trugstade stående i min have til pynt, da jeg kender en biavler, som har snakket mig helt fra at få bier :-/ Det der med at behandle mod varoamiderne, lyder mega kompliceret. Regner I med at behandle, eller vil I lade naturen styre? Hilsen Tina

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

At omlægge en forsømt have

Stativ til klematis