Krukker, ampler og andet pynt

Mor i Nice

Byg-selv i træ 

Det startede sidste vinter, hvor jeg havde en stor stak affaldstræ (brædder i gran), en måned med god tid og en idé om, at min have skulle være 'lækker' for dyr: pindsvin, fugle og insekter. Jeg byggede fuglehuse, pindsvinehuse og insekthotel. Du kan se billederne under fanen: 'Dyr i haven'.

Efter en ferietur til Nice med min mor og mine døtre tog min DIY-hobby for alvor fart. Det giver en dejlig ro at lave ting i træ, og så er det skønne projekter om vinteren, når man alligevel ikke kan komme i haven. 

Orangeri-kasse

Inspirationen var orangeri-kasser som ses overalt i gadebilledet. Sådan én ville jeg også have. Efter flere timers søgen på nettet, måtte jeg sande at der kun kom et enkelt hint i Danmark: en havebloggers nabo havde bygget en kasse til hende, og så en lang stribe kommentarer fra andre havefolk, der rigtig gerne ville have fingre i den. Altså ikke nogen til salg i Dk. Prisen og transportudgiften fra en fransk hjemmeside, fik tanken til at spire om at bygge en selv. Men ak, det rækker mine evner i et værksted ikke til: metalbeslagene - hvor køber man dem? Kan den laves uden? men så bliver det svært at skifte jorden ud. For selve ideen bag Versailles-kassen er dels den firkantede form, som gør at træerne kan opbevares tæt i orangeriet om vinderen, og dels at siderne kan åbnes, når jorden skal skiftes. Og så er der hjørnekuglerne, de er prikken over i-et; men svære at lave uden en drejebænk.

Så faldt min tanke på Lars - en god bekendt og sløjdlærer. Hvorfor laver vi ikke en workshop for havefolket? og det gør vi så. Du kan se tid, sted og pris her:


Træworkshop til havefolket:

Praktiske informationer:

Tid:  3. og 4. feb. 2018 lørdag 9-16, søndag 9-14.  Vi mødes allerede  tirsdag d. 30. jan. kl. 19.30- ca. 21.30

Sted:  Fredensborg skoles Sløjdlokale,  afdeling Vilhelmsro, Humlebækvej10,  3480 Fredensborg 
Elsker du haven og har du en lille snedker i maven, er denne workshop noget for dig
Tilmelding:  Send en mail til: birthe.samuelsen@gmail.com  eller hør mere på 24947614
Pris:  750,- kr + udgifter til materialer.

Da vi arbejder med værktøj, skal du have en ulykkesforsikring for at deltage i workshoppen.  

Ideen er at deltagerne kan:
  • komme med en idé, et billede eller en tegning
  • en stak genbrugstræ eller måske nogle ideer: paller, drivtømmer, gamle vinduer eller ...
  • komme som de er og lade sig inspirere af os og de øvrige deltagere. Vi har nogle modeller med.
Og så skal duften af træ, haveglæden og de nye teknikker, vi lærer gå op i en højere enhed.

Plantekasser

I mellemtiden har jeg bygget et par ting mere. Sidste forår satte jeg nogle ampler op på siden af terrassen. Ideen var, at snerler skulle sno sig op ad gelænderet. Men jordvolumen var alt for lille til formålet, så jagten gik ind på kasser, og endte med denne model, hvor kassen skal skjule en plastik-transport-kasse. Den er simpel at bygge: et skelet af lægter og en beklædning med granbrædder med fer og not. og så malet sort, fordi det passer i min have. De skal plantes til med rosenslynger og klokkeranke.
Det færdige resultat


Have-værktøjs-kasse

Jeg var lige veda t skrive en have-værktøjskasse på min ønskeseddel til jul; men så kom DIY-kvinden op i mig. Kassen skulle have plads til alle småting og de vigtigste små redskaber: opbindingsringe, snor, visseltråd, plantepinde, frø, lugejern. graveske og rosensaks.
Efter indkøb af et dyvle-sæt og Lars' instruktion i at dyvle, blev vaskekælderen atter omdannet til værksted. Alt er dyvelet sammen, både for at prøve det og fordi jeg har opbrugt min mands ret store lager af beslag. Det ser også bedre ud end beslag. Jeg overvejede om kassen skulle have små skillerum; men valgte at lave separate kasser i stedet. Redskabsstropperne er lavet af et gammelt bælte.
Plads til alle småting!


Det næste projekt

Jeg vil gerne have lidt mere plads i forhaven til krydderurter. Et ekstra højbed bliver for meget, og krukker skal vandes, så et mindre højbed eller måske to kan være en god idé. Jeg har fundet denne model, og den skal laves som prøvemodel inden workshoppen. Jeg skal bare lige have fundet ud, hvordan den skal konstrueres så den kan klare jordtrykket: vil kraftige dyvler være tilstrækkeligt eller skal der en metalstiver i? Og så er det også en ny udfordring af save i 120 grader. Den skal laves i lærke og IKKE males. Det bliver nok 5 * 5 cm, og så bliver prisen for materialer ca. 500,- kr


Krukker

Jeg havde en del krukker med til den nye have og stod med en stor terrasse, der skulle have nogle planter, for ikke at virke for 'bar'. Jeg valgte at købe nye enkle sorte grafit potter til baghaven, og supplere mine terracotta-potter i drivhuset og forhaven. På den måde bliver selve potterne ikke for brogede og stjæler dermed ikke blikket eller opmærksomheden fra planterne i dem. Det betød også, at jeg brugte lidt penge på krukker og dermed må love mig selv at være tro mod stilen fremover.

De sorte krukker fandt jeg på krukkeshop.dk, og de er frostsikre, når der er sikret dræn om vinteren.


Ampler

Ampler med fuchsia og sommerblomster er overalt i Sydengland både i det offentlige rum og i private haver. Det skal også være prikken over i-et i min engelske have. 

Det viser sig svært at finde lige præcist de ampler på det danske marked, som jeg har i mit hoved. De skal være enkle i udtrykket og enten være en konstruktion, der holder på en kokosmåtte eller en terracotta-model med drænhul. Mange glaserede keramik-ampler mangler drænhullet, og det er jo lidt synd for planterne, at de ikke kan få ilt til rødderne, så jagten gik ind på metal / kokosmåtte-typen. 

Dem fandt jeg på www.blomsterverden.dk med tilhørende klassiske engelske ampel-kroge. Dem valgte jeg dog fra, da jeg godt nok er begejstret for det engelske; men ikke for krumme-lurer. Hos en web-shop i Mariager fandt jeg disse enkle kroge, og så mangler der kun det vigtigste: planterne. De plantede fuchsiaer lidt ydmyge endnu, og må en tur i drivhuset om natten pga. frosten.



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Klar til bier

At omlægge en forsømt have

Figentræ