Spejlbassinerne 4 måneder senere

Forspirringen var ikke (helt) forgæves

Jeg forspirrede en del planter til disse to bede: sorte hornvioler, levkøj, ensian og ønskeblomst.
Hornviolerne blev fine, levkøjerne ligeså. Ensian kom slet ikke, og jeg købte 'erstatning' i form af knippeensian. Og endelig ønskeblomst, som jeg ikke har set til salg nogle steder. Jeg såede en større mængde meget små frø. De var længe om at spire, og der kom kun to planter ud af det. Men hvilken lille skønhed
Måske hedder den 'Ønskeblomst' fordi man skal ønske den meget højt, før den bliver til noget.
Levkøj var noget lettere at have med at gøre og den dejligt med farver til bedet:

Knippeensianen er købt; men det bliver den jo ikke mindre køn af. Den er dog lidt diskret til placeringen bagerst i haven, så det bliver selskab af valmue-søster. Så må vi se om den vil spire.





Der er intet så smukt som ideerne

Fire måneder efter etablering af de nye bede med spejlbassinerne, ser det noget anerledes ud end jeg havde tænkt mig: nogle frø ville ikke spire, erstatningsplanter var ikke til at opdrive, sneglene var glade for noget og hele ideen om dette 'Tivoli-bed' er både dyrt og arbejdskrævende.

Lige nu står det ene bed i mange farver, og der kommer flere til, når levkøjerne blomstrer om få dage.
Bedet er kantet med cypresurt, har en opstammet rose i midten og består ellers mest af hornvioler og stedmoderblomster, der afløses af levkøj.


Det andet bed har ikke ret meget farve, haveauriklerne er for længst afblomstret og sommerensian blomstrer ikke endnu. De blå prydløg er meget diskrete.

Så næste år skal der lidt mere farver i dette bed, tror dog at jeg vil holde det i hvidt og blåt i sommerperioden. Så måske skulle jeg prøve med valmuesøster i det inderste kvadrat, måske skal jeg lige vente at se, hvordan ensianen ser ud, når den kommer i blomst.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Klar til bier

At omlægge en forsømt have

Figentræ