Plantestøtte

Træ eller metal?

Jeg foretrækker trækonstruktioner til at støtte planterne, det er der flere grunde til, hvor den vigtigste er at jeg kan lave dem selv, dvs. de passer til huset og den enkelte plante. En anden fordel er at stativer i hårdt træ hurtigt vil patinere og blive næsten usynlige, så de ikke 'stjæler' billedet fra planterne. Alle former for plastik er bandlyst i min have og metal-konstruktioner er dyre og ruster, hvilket min mand ikke bryder sig om.
Ulempen er at trækonstruktionerne ikke er så solide, og de billigere træsorter må have olie eller træbeskyttelse, hvis de skal holde og være pæne.
Her er 3 modeller og beskrivelse af en fjerde, som jeg ikke har lavet endnu.


Klatrerosen op ad huset

Her er fordelen ved at kunne tilpasse stativerne tydelig: stativet er lavet i en halv vifte, der passer til hushjørnet. Det er også tilskåret rundt om vinduet. Lægterne er lærkebrædder (terrassebrædder) skåret op i 3, så hver lægte er ca. 3,5 cm bred. Jeg samler plantestativet på fliserne, så har man vandret og lodret til at gå ud fra. Lige i dette tilfælde vil skævheder være tydelige, da stativet skal følge furerne i murværket.


 


















Jeg kan desværre ikke huske navnet på rosen. Den er ikke remonterende; men jeg valgt den, fordi den kan klare en del skygge. Til gengæld er den overvældende smuk i de få uger blomstringen varer.

Pæonstativer

Mine pæoner kan ikke stå selv, så jeg har tidligere brugt de grønne halvbuede stativer; men kønne er de ikke. En i min havegruppe har 'permanente' metalstativer til sine pæoner, og princippet er jo smart: stativerne er der hele tiden og så vokser planter op gennem den. Jeg havde lidt hårdt træ tilbage fra et tidligere projekt, det blev savet op i 2 * 2 cm lister, samlet til en otte-kant med et 'jernbanespor' i midten og 4 ben.
Jeg har tegnet det, for at gøre forklaringen lidt mere forståelig.
Det er meget vigtigt at forbore alle huller, da disse tynde lister ellers vil flække.

Fritstående plantestativ

Et af mine første snedkeri-forsøg var et plantestativ til staude-lathyrus. Det er grimt og skævt, så jeg måtte lige prøve igen. Denne gang et lidt mindre model lavet af mere solide lister. Den står i et højbed til spiselige blomster og blev i denne sommer brugt til duft-lathyrus. Listerne er også her lærketræs-brædder ca. 3,5 cm brede, og jeg har været mere omhyggelig med samlingen. Resultatet er derfor blevet noget bedre.


 

Stativ til klematis


Mit næste projekt er at kopiere dette stativ, som jeg har set i 'Sofiero', Helsingborg. Genialt at klematis kan placeres overalt i haven og bruges til at skabe rumfornemmelse. Desuden giver den klematisen skygge på den nederste del af planten, hvilket den trives med. Stativet er åbnet i bunden, og planten er plantet nede i jordniveau.
Det kan dog blive en udfordring, at trækonstruktioner bliver tungere at se på...
Jeg fandt nogle lister af ipé, som blev til overs fra vores terrassebyggeri, så det skal prøves.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Klar til bier

Figentræ

At omlægge en forsømt have