Blomster fra februar til november

Blomster året rundt (næsten)

Februar

Erantis



Trods en ret kold februar med både sne og frost pibler de første tidlige forårsbebudere op:

Vintergækker
Dorthealilje




Påskeklokke

Marts

I marts kommer der flere til, hjulpet på vej af lidt 'snyd' i form af udplantede stedmoderblomster, da vinterens gran og fyrretoppe havde stået længe nok.
Skilla
Hvide stedmoderblomster i sol-hjørnet
en lille og tidlig påskelilje
krokus i hækken

Hvide og lilla krokus langs hækken

Vibeæg i surbundsbedet

April - måneden hvor alt er på vej og det er svært at vente...

Kameliaen stod med store knopper,
da den blev taget ud af vinterhiet

























Helt almindelige (og dejlige) påskeliljer

Efter den store have-renovering dukkede disse hyacinter op:


På trods af kulden i midten af april myldrer det stadig op, både det jeg havde ventet på, og det jeg havde glemt bl.a. denne skønne løgplante, som er samme slægt som vibeæg.
Frittiliaria michailovski
Hvid anemone, hentet i Sverige


Ferskentræ

Ferskentræet blomstrer lidt for tidligt i forhold til vejret, så det får et tæppe over om natten for at beskytte mod frosten. Jeg håber, at det sikrer at der alligevel kommer ferskner til efteråret.

Et par uger senere sprang æbletræet ud (th)
Haveaurikel


Fransk anemone

De røde tusindfryd er også en skøn forårsbebuder:


Tulipaner

Selvom det har været en rigtig kold april med ned til 6 graders frist i sidste uge, så er de tidlige tulipaner kommet frem. Jeg har både almindelige og botaniske tulipaner, 9 forskellige ialt - igen vil jeg gerne have meget forskelligt, så der er ikke plads til så mange af hver.





og til sidst den botaniske tulipan, den er langt mindre og lidt mere ydmyg; men ikke mindre smuk


Så blev det maj - måneden startede rigtigt koldt

Det gode ved det kolde forårsvejr er, at den enkelte blomst holder længere :-) Kan I ikke huske en varm uge sidst i april eller først i maj, og så er hele forårets blomsterflor brændt af. Sådan gik det ikke i dette forår.

Først lidt flere tulipaner:
denne orange / kædfarvede tulipan er til gængæld ikke særlig køn, skal man fjerne den eller satse på at mosegrise vil spise den inden næste sæson? 

Den eneste fyldte tulipan, mest købt for farvens skyld. Den er en smule vulgær

Og så en helt klassisk rød tulipan, skøn....


 Jeg havde satset på at der skulle komme klokkeskilla i mine nye bede med spejlbassinerne, og havde sat løgene i potter indendør i februar, mens jeg knoklede med at anlægge bedene. Der er kun kommet blomster på 4 af ud af 10; men de får en chance igen til næste år.
Dette eksemplar er fanget i skovbedet, og hører med til en af mine favoritplanter.
Blå anamone

Sur-kirsebær træet i blomst

Her ses mit første forsøg på at espalliere et træ. jeg har plantet surkirsebær, da det vokser på husets nordside. Og netop surkirsebær skulle være mindst lys-krævende. Desuden er udsigten til hjemmelavet kirsebærsauce til vinterens risalamande heller ikke dårlig.
Jeg plantede træet i august sidste år, og gik rundt om det i flere uger, læste i både havdebøger og på nettet, før jeg turde give mig i kast med at tvinge grenene og skære de overflødige væk.
Foreløbig ser det ud til at trives.

Jeg holder meget af disse selvsåede orange valmuer


Pinseliljerne skal der selvfølgelig også være plads til


Paradisæble-træet står i fuldt flor her midt i maj


Gul lærkespore 
I midten af maj kom varmen og de sidste tulipaner, og i min have ganske overraskende også den sidste påskelilje. Jeg havde glemt, hvilke løg, jeg havde sagt - kun noteret påskelilje, og kiggede længe på løvet, der mest af alt ligner purløg. pludselig en dag dukkede disse yndige små påskeliljer op:
Mini påskelilje (Narcissus jonquilla), biblosteret er meget kort
og hele blomsten ca. 3 cm i diameter, bladene er trådlignende. 
De to mindste botaniske tulipaner blomstrede først hen mod slutningen af maj. De må flyttes længere frem i bedet, så de ikke bliver gemt bag stauderne. De er kønne og lidt ydmyge:

Botanisk tulipan 'Brigt Gem'




Konklusionen på tulipanernes første sæson er først og fremmest, at jeg glæder mig til gensynet næste år. Og så vil jeg supplere med flere af de botaniske tulipaner.

 Denne ærenpris er ikke særlig køn, eller også bliver den det bare ikke i min have. Den skulle være skygge-tolerant; men trives ikke godt op mod tjørnehækken.

Jeg ved heller ikke, hvad jeg skal mene om anemonen nedenfor. Den ligner en høstanemone; men det må næsten være en sommeranemone, der går amok i den fede jord.

Juni

Så kom juni og dermed også akalejerne. Jeg er vild med disse blomster og vil gerne have så mange farver så muligt. indtil nu er det blevet til disse:





Denne akaleje er næsten sort, måske en lidt kunstig blomster-farve.
jeg synes den bryder et bed ganske smukt, dog kan jeg ikke helt finde
 ud om jeg kan lige den fyldte blomst. Den ser ikke 'akaleje-agtig' ud


Jeg har forspirret 'Green apple', men kom for sent igang, så de små planter er først lige plantet ud og blomsterne må jeg glæde mig til i næste sæson
.
Starten af juni er også sæson for valmuer, og her er jeg fan af de store og vulgære. Det grønne løv vælter frem på denne årstid, og ikke så meget blomstrer endnu, så skader det vel ikke, at blomsterne er store og tydelige, som fx. disse to valmuer:





Når vi er ved det vulgære og kunstige, så har jeg flere sorte blomster, blandt andet denne sorte iris. Det gule bed skulle heller ikke snydes for iris, og der valgte jeg en fyldt variant. Måske også vulgær; men den lyser virkelig op:

Sort iris, en mindre og meget
elegant iris.

Klematis og dagliljer er nogle af mine (utallige) favoritter. Her klæder de hinanden rigtig godt på en tidlig juni-dag:







Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Klar til bier

At omlægge en forsømt have

Stativ til klematis