Figentræ

At plante og 'pine' et figentræ

I december fik jeg et figentræ af nogle kære kolleger.Vi har
den perfekte sydvestvendte mur til træet,
og jeg har hørt at figentræer ikke må have for gode forhold, hvis man gerne vil have mange frugter. Jorden i min have er fed og tung og supergod til det meste. Det betyder også, at den ikke er ideel til figentræer, så jeg må begrænse figentræets vækst, hvis ikke al tilvækst skal ende i løv.

Først skulle fliserne skæres til, at plante-hullet blev trekantet, det passer nemlig bedst til belægningen i forhaven, hvor træet skal står. Så gang i vinkelsliberen og til-passe stenene, der-efter gravede jeg et hul på 50 cm i dia-meter og 45 cm dybt.

I bunden af hullet lagde jeg nogle af de fliser, der blev til overs, og så kom cementrøret ned. Det er 40 cm i diameter og 30 cm høj, så der burde være en tilstrækkelig mængde jord til at figentræet kan vokse; men ikke for vildt.

Så blev det plantetid, og jeg plantede træet i havejord blandet med noget af den sand / grus der blev til overs, da jeg gravede hullet. Resultatet blev således, og nu mangler det kun at springe ud, og så skal der plantes timian for at dække den bare jord. Måske skal det espalieres eller bare starte med at vokse frit, det har jeg ikke besluttet endnu. Træet er ca. 2 meter højt og har friske knopper, så det skal nok blive fint.


Hele projektet tog ca. 4 timer og jeg var helt mør bagefter - anlægsarbejde er tungt. På den anden side er jeg også stolt over resultatet - DIY ville de unge sige.

Her to måneder senere, må jeg foreløbig konstatere, at metoden virker - måske lidt for godt. Der er anlæg til forholdsvis mange frugter og mængden af blade er ikke overvældende:
Billedet er tager d. 13. maj

Og dette forhold med 2-3 blade pr. frugt er det typiske


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Klar til bier

At omlægge en forsømt have

Stativ til klematis