foråret 2017

Spejlbassiner og plads til de ydmyge stauder og sommerblomster

Ideen bag

På en tur i England blev jeg inspireret til at prøve kræfter med lave og små symmetriske bede, som er meget populært derover.
Offentlig park i Bath, 2016


Plan for spejlbassin-bedene
Mit bed skal dog ikke være rundt men rektangulært, da det passer i den overordnede plan i min have. Jeg har også lyst til at prøve kræfter med et bed, der skal genplantes flere gange i løbet af vækstsæsonen. Det er inspireret af bedet langs med Københavns Rådhus, som jeg cykler forbi hver dag. Der er mindst 3 'skifter' i hver sæson og det er en skøn over-raskelse, når der pludselig er nye planter. Det kræver selvfølgelig lidt arbejde, så derfor lægger jeg ud med 2 bede på hver ca. 1 m2.

'Sølvkantet' bed  - fra England, jeg husker
ikke hvor


Foreløbig har jeg planlagt disse blomster, som man kan se på planen nedenfor. Jeg har købt to små spejlbassiner på 90 * 90 cm hos 'Zinkbassin'. De skal placeres tættest på taksene, altså ind mod havens midterlinje, så blomsterne skal plantes på ydersiden af dem. På denne måde skjules den grimme nederste del af hækken, og fuglene kan bade tæt på hækken, så de kan finde skjul, hvis naboens kat skulle overraske dem i badet.

Bedene skal kantes med brosten ligesom de øvrige bede i haven, og så vil jeg plante sølvsalvie eller cypresurt på indensiden af stenene, da jeg synes deres grå løv bryder alt det grønne på en smuk måde. Måske bliver sølvsalvie for store.
Projekt forår 2017, der er fuld sol i dette bed. 


Foreløbig har jeg forspiret planterne, nogle i kældervinduerne, andre i koldbænk i drivhuset. Måske skal der også være et efterårsskifte i bedene...

Flytning af græsplæne

Vi har flyttet brændekuben, og det har efterladt en bar plet på ca. 2 meter i diameter midt i græsplænen.
Første skridt er derfor at flytte græstørv fra de kommende bede til at dække denne plet. Det var overraskende let: med en spade skar jeg græsset op i stykker på ca. 20 * 20 cm og flyttede dem. Det blev gjort lige i starten af marts, hvor det regnede en del. Så intet arbejde med at vande. Lidt tungt arbejde; men lettere gjort, end jeg havde forestillet mig.
Det nyflyttede græs
Ca. 3 uger senere, da græsset var begyndt at vokse fyldte jeg hullerne med top-dressing, da det flyttede plænestykke var blevet ret ujævnt.

Etablering af bedene

Så ankom de bestilte brosten, frem med pinde, snor og målebånd så linjerne bliver symmetriske og i overensstemmelse med midteraksen i haven. Det kan godt lyde lidt pedantisk, at jeg går så meget op i symmetrien. Det overrakser også mig selv, da jeg ellers er noget af et rodehoved. Forklaringen ligger vist i at terrassen er så høj, at det udsyn man får over haven er skråt oppefra - og her giver symmetri 'ro' for øjet.

Kantet eller afrundet:
Jeg overvejede om hjørnet på bedene skulle være vinkelrette eller afrundede. Det centrale, engelske bed er vinkelret, mens resten i baghaven er afrundet. Jeg besluttede, at det skulle være vinkelret, da de visuelt ligger i forlængelse af det centrale bed. Det passer også bedre med spejlbassinerne. Det første bed er netop blevet færdigt:

Det tager sig forhåbentlig bedre ud tilplantet og på en solskinsdag

Når tingene ikke går efter mit hoved

Nu kan alt jo ikke planlægges i detaljer, selvom jeg prøver. I tilfældet med de to nye bede kunne jeg ikke finde frø af røde hornvioler, de sorte spirer ikke, det samme er tilfældet med kaukasisk ensian, primula og ønskeblomst. Sølvsalvien spirer fint; men den enkelte plante bliver for stor til at danne kant langs med spejlbassinerne og brostenskanten, så jeg har købt cypresurt i stedet. Den har også sølvfarvet løv, men er mindre og har nogle fine fligede blade. Desuden har jeg tænkt, at formen med at inddele beddet i retvinklede trekanter måske ikke vil virke - jeg tror det er for lille til at man kan se formen, når planterne kommer i god vækst. Derfor planter jeg i stedet for i et mindre og et større kvadrat rundt om de to små træer.
Det første bed er nu færdigt i sin forårsversion: Cyresurt i kanten, et fersketræ i midten, det inderste kvadrat består af klokkeskilla, og der er sat kinesiske prydløg imellem, så der burde være blomstring i mange måneder. Det yderste kvadrat er haveaurikel, som senere skal erstattes af en sommerblomst. Ind mod hækken vokser der erantis, og så har jeg flyttet nogle pengeblandet fredløs derover.

Så er det første bed tilplanter, det er bygget op om et ferskentræ - lidt svært at se




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Klar til bier

At omlægge en forsømt have

Stativ til klematis