Spiselige skyggeplanter

Nyt bed i skygge

Vi har et kedeligt hjørne i baghaven. Det er op ad muren, som er pudset grå cement og der er anlagt græsplæne på et område, hvor der tidligere var fliser. Græsset trives ikke supergodt i sandlaget. Der er også kun direkte sol nogle få timer hver dag, da muren vender mod nordøst.

Det skal der gøres noget ved, og første skidt må være planterne. Jeg har læst, at englænderne bruger de skyggefulde steder i køkkenhaverne til bl.a. stikkelsbær og peberrod - netop to spiselige planter, jeg gerne vil dyrke. Så det er hovedkomponenterne i det nye bed. Der skal også være et fuglebad og nogle blomster, og her er valget faldet på fingerbøl og forglemmigej, det hele kantet med perle- hyacinter. Det bliver lyseblåt i bunden, og så tilføjer fingerbøl både farve og højde i beddet.

Som ved mine andre bede, er der et tungt anlægsarbejde. Græsplænen skal fjernes, og helst så grundigt, at jeg ikke skal luge græs væk hele sommeren, dernæst skal sandet blandes med den tunge lerjord, og endelig skal der muld ovenpå. Beddet skal også kantes med brosten, både af hensyn til græsslåningen og fordi det nye bed skal have samme udtryk som den øvrige del af baghaven.

Stikkelbær til højre, peberrod til venstre, Eng-forglemmigej foran og så er bedet kantet med perlehyacinter


Desuden har jeg hørt fra andre havefolk, at peberrod breder sig voldsomt, så jeg valgte den samme løsning, som jeg brugte til figentræet, dvs. gravede et rundt hul på 50 cm i diameter og ca. 40 cm. dyb. Hullet fik gamle fliser i bunden, så blev cementrøret firret ned - det er 40 cm. i indvendig diameter og 30 cm. højt. Peberroden skal være ualmindelig stærk, hvis den kan vokse gennem denne barriere. Den næste haveejer efter mig vil måske undre sig over, hvad det er for noget efterladt byggemateriale...

Perlehyacinter som kantbeplantning

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Klar til bier

At omlægge en forsømt have

Figentræ